Monday, January 14, 2013

Bangkitlah


Bangkitlah
(Rejab F.I)

Tema:

Rangkap 1
Penyajak menyeru anak bangsanya agar sedar  daripada terlena dibuai kelalaian. Negara
sudah lama merdeka dan semakin maju.
Rangkap 2
Negara kita semakin makmur dan bangsa-bangsa asing sibuk merebut kekayaan tanah air.
Penyajak tertanya-tanya mengapa anak bangsanya masih leka.
Rangkap 3
Penyajak menyeru anak bangsanya supaya bangkit dari lena agar mereka tidak menyesal.
Kekayaan hasil bumi negara semakin berkurangan dek pembangunan.
Rangkap 4
Penyajak berasa risau  akan masa depan bangsanya yang mungkis terus ketinggalan dan
hidup dalam kesusahan. Beliau tidak mahu bangsanya berputih mata.
Rangkap 5
Jikalau bangsanya tidak mahu perkara itu berlaku, mereka perlu bangkit dan berusaha. Masih
ada waktu dan kesempatan mereka untuk maju dan mengejar arus pembangunan.

Tema:

Kesedaran anak bangsa perlu untuk bangkit daripada leka dalam mengejar arus pembangunan
selepas kemerdekaan. Mereka harus merebut kemakmuran negara agar tidak menyesal.


Persoalan:

1. Persoalan kepentingan mengejar arus pembangunan.Arus pembangunan perlu disedari
dan diikuti oleh anak-anak.
2. Persoalan kemajuan dan pembangunan negara tidak akan menunggu sesiapa yang
leka.Kemajuan dan pembangunan negara tidak akan menunggu sesiapapun.
3. Persoalan sumber bumi dan khazanah negara semakin berkurangan.Hal  ini perlu disedari
oleh semua orang.
4. Persoalan masa depan anak bangsa yang masih leka. Kelekaan anak bangsa
merunsingkan penyajak tentang masa depan mereka.

Bentuk:

1. Bebas
2. Terdapat  5 rangkap
3. Rima akhir baris-baris ayat
 Rangkap 1 terdapat 4 baris ayat. Rima akhirnya abcd.
 Rangkap 2 terdapat 4 baris ayat. Rimanya abbbc
 Rangkap 3 terdapat 5 baris ayat. Rima akhirnya abccd
 Rangkap 4 terdapat 5 baris ayat. Rima akhirnya abcde
 Rangkap 5 terdapat 4 baris ayat. Rima akhirnya abcd

Nada:

Patriotik

Gaya Bahasa:

1. Ayatnya pendek-pendek
Contohnya : bangkitlah
2. Diksi – mudah difahami dan puitis
Contohnya : Anak-anak yang sedang lena
3. Aliterasi – perulangan konsonan’n’
               Contohnya : burung-burung berterbangan di udara
4. Asonansi – perulangan vokal ’a’
                     Contohnya: : Anak-anak yang sedang lena
5. Sinkope
Contohnya; kau
6. Perlambangan
                     Contohnya ; anak-anak, matahari, puncak gunung, madu  bumi, perut belantara
7. Personifikasi
         Contohnya : burung-burung belum menjamah awan.


Nilai:

1. Nilai kegigihan.. Kegigihan diperlukan untuk mengejar kekayaan..
2. Nilai  kerjasama ..Semangat ini diperlukan untuk merebut peluang yang ada.
3. Nilai kerajinan. Kerajinan diperlukan untuk memajukan diri.

Pengajaran:

1. Kita tidak boleh leka walaupun telah merdeka.
2. Kita perlulah merebut peluang yang ada.
3. Kita perlulah  bersaing dengan bangsa lain untuk maju.
4. Kita janganlah  leka kerana kelekaan menyebabkan kita menderita dan terus dihimpit
kemiskinan.

Latihan:

1. Apakah yang dimaksudkan oleh penyajak dengan perkataan bangkitlah?
         Jawapan: sedarlah/ insaflah
2. Apakah unsur gaya bahasa kaumakan?
         Jawapan: sinkope

0 comments:

Post a Comment