8:32 AM -
KEMBARA AMIRA
No comments
BAB DUA
Analisis Peristiwa Penting
1
Sejurus turun daripada kereta api, Amira bergegas mengqada' (mengganti) solat
Subuh di stesen Dahan Hijau.
2 Kegelisahan JC
menunggu Pak Lias berpindah kepada Amira. Dia mundar-mandir di tepi rel kereta
api, iaitu sesuatu yang jarang-jarang dilihat oleh JC berlaku kepada kawan
baiknya itu.
3 JC berasa puas kerana dapat
memprotes kehidupan keluarga ketika mengelamun sementara menunggu Pak Lias. Dia
mahu jauh daripada ibu tirinya.
4 Amira dan JC bersarapan
pagi nasi goreng air tangan Prof. Zaidah semasa kenderaan bergerak
terhuyung-hayang. Mereka mengenepikan keselesaan untuk melayan perut yang
kelaparan.
5 Pak Lias membiarkan
kenderaan yang dinaiki Malique dan O'hara memintas ketika hendak menyeberangi
sungai.
6 O'Hara meluahkan rasa tidak
senang dengan aktiviti arkeologi di Bukit Mat Raya. O'Hara menganggapnya
sebagai saingan kepada projek pencarian emas yang ditugaskan kepadanya.
Perbincangan
Watak dan Perwatakan:
1 Amira remaja yang taat (hujah: peristiwa 1)
2 Jacinta remaja yang perasa / sensitif (p3)
3 Pak Lias bertolak ansur (p5)
4 O'hara cepat berprasangka / peka terhadap saingan (p6)
Latar Masyarakat:
1 Masyarakat yang taat (p1)
2 Masyarakat yang mudah terasa / sensitif / tersinggung (p3)
3 Masyarakat yang mementingkan masa (p4)
4 Masyarakat yang bertolak ansur (p5)
5 Masyarakat yang peka terhadap saingan / masyarakat yang cepat berprasangka
Nilai:
1 Ketaatan (p1)
2 Menghargai masa (p4)
3 Bertolak ansur (p5)
4 setia kawan (p2, Jacinta sangat masak dengan perangai Amira)
Persoalan:
1 Ketaatan dalam mengerjakan suruhan agama (p1)
2 Kebijaksanaan dalam pengurusan masa (p3)
3 Bertolak ansur dalam sesuatu urusan (p5)
Pengajaran:
1 Kita hendaklah taat dalam mengerjakan suruhan agama (p1)
2 Kita hendaklah bersabar / bertenang dalam sesuatu urusan (p2)
3 Kita hendaklah berani berhadapan dengan masalah / jangan sentiasa mengelak daripada masalah (p3)
4 Kita hendaklah bijak menguruskan masa (p4)
5 Kita hendaklah bertolak ansur dalam sesuatu urusan (p5)
6 Kita janganlah cepat menaruh prasangka sebelum jelas kedudukan perkara sebenar (p6)
Latar tempat:
1 stesen kereta api Dahan Hijau (p1, p2, p3, p6)
2 di dalam kenderaan pacuan empat roda (p4)
3 berhampiran sungai (p5)
Latar masa:
1 Awal pagi (p1 hingga p6)
Elemen kbkk:
1 teknik penceritaan: imbas kembali (p3); sudut pandangan orang ketiga (keseluruhan bab)
Nota: Cara menulis latar masyarakat juga boleh merujuk kepada status usia watak, kerjaya, lokasi dan kumpulan mereka. Seorang watak sudah memadai untuk mewakili sesuatu latar masyarakat. Contohnya, masyarakat pensyarah, masyarakat pelajar sekolah, masyarakat yang bermasalah keluarga, masyarakat zaman internet, dan lain-lain. Huraian masih merujuk kepada peristiwa yang sama.
Perbincangan
Watak dan Perwatakan:
1 Amira remaja yang taat (hujah: peristiwa 1)
2 Jacinta remaja yang perasa / sensitif (p3)
3 Pak Lias bertolak ansur (p5)
4 O'hara cepat berprasangka / peka terhadap saingan (p6)
Latar Masyarakat:
1 Masyarakat yang taat (p1)
2 Masyarakat yang mudah terasa / sensitif / tersinggung (p3)
3 Masyarakat yang mementingkan masa (p4)
4 Masyarakat yang bertolak ansur (p5)
5 Masyarakat yang peka terhadap saingan / masyarakat yang cepat berprasangka
Nilai:
1 Ketaatan (p1)
2 Menghargai masa (p4)
3 Bertolak ansur (p5)
4 setia kawan (p2, Jacinta sangat masak dengan perangai Amira)
Persoalan:
1 Ketaatan dalam mengerjakan suruhan agama (p1)
2 Kebijaksanaan dalam pengurusan masa (p3)
3 Bertolak ansur dalam sesuatu urusan (p5)
Pengajaran:
1 Kita hendaklah taat dalam mengerjakan suruhan agama (p1)
2 Kita hendaklah bersabar / bertenang dalam sesuatu urusan (p2)
3 Kita hendaklah berani berhadapan dengan masalah / jangan sentiasa mengelak daripada masalah (p3)
4 Kita hendaklah bijak menguruskan masa (p4)
5 Kita hendaklah bertolak ansur dalam sesuatu urusan (p5)
6 Kita janganlah cepat menaruh prasangka sebelum jelas kedudukan perkara sebenar (p6)
Latar tempat:
1 stesen kereta api Dahan Hijau (p1, p2, p3, p6)
2 di dalam kenderaan pacuan empat roda (p4)
3 berhampiran sungai (p5)
Latar masa:
1 Awal pagi (p1 hingga p6)
Elemen kbkk:
1 teknik penceritaan: imbas kembali (p3); sudut pandangan orang ketiga (keseluruhan bab)
Nota: Cara menulis latar masyarakat juga boleh merujuk kepada status usia watak, kerjaya, lokasi dan kumpulan mereka. Seorang watak sudah memadai untuk mewakili sesuatu latar masyarakat. Contohnya, masyarakat pensyarah, masyarakat pelajar sekolah, masyarakat yang bermasalah keluarga, masyarakat zaman internet, dan lain-lain. Huraian masih merujuk kepada peristiwa yang sama.
0 comments:
Post a Comment